ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Κείμενο 1 (Μη λογοτεχνικό, 14469)

 

Εφηβικός έρωτας: Ο δικός σου γονιός πως το πήρε;

 

Κείμενο του Ηλία Βασιλειάδη, ψυχολόγου από την ιστοσελίδα: www. askitis.gr. Το κείμενο έχει διασκευαστεί.

 

Εφηβικός έρωτας... Η διαμόρφωση και ανάπτυξη θετικών συναισθηματικών σχέσεων με τους γονείς και τους φίλους είναι θεμελιώδης για την ψυχολογική και σωματική υγεία του ανθρώπου καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του. Έχει αποδειχτεί, εξάλλου, και ερευνητικά ότι η υποστήριξη από γονείς και συνομηλίκους συνδέεται με μεγαλύτερη κοινωνική προσαρμογή και ευημερία. Παράλληλα, η ποιότητα και η εμπλοκή του ατόμου στις ερωτικές σχέσεις δε θα μπορούσε να μην επηρεαστεί, καθώς η υποστήριξη από το στενό κοινωνικό περιβάλλον προς την εκάστοτε ερωτική σχέση έχει συσχετιστεί και με μεγαλύτερη ικανοποίηση εντός της σχέσης.

Όσο οι έφηβοι πλησιάζουν προς την ενηλικίωση, οι σχέσεις με την οικογένεια, αλλά κυρίως τους συνομηλίκους, γίνονται ολοένα και πιο σημαντικές. Αν και στην εφηβεία οι φίλοι είναι τα πρόσωπα αναφοράς τόσο ως προς την καθοδήγηση όσο και ως προς τη συναισθηματική κάλυψη, με την ενηλικίωση του ατόμου οι γονείς λαμβάνουν σταδιακά έναν ρόλο αντίστοιχο με εκείνον των φίλων.

Η «έγκριση» των φίλων για την ερωτική σχέση του ατόμου έχει συνδεθεί με την ικανότητα δέσμευσης και άντλησης ικανοποίησης από αυτήν. Οι νέοι ενήλικες έχουν την ανάγκη ταύτισης με την ομάδα των συνομηλίκων και τείνουν να απευθύνονται σε αυτούς για συναισθηματική υποστήριξη και καθοδήγηση. Καθώς η οικειότητα μαζί τους είναι από τα βασικά ζητούμενα για τους ίδιους, τείνουν συχνά να βασίζονται στους στενούς φίλους για να «επικυρώσουν» την επιλογή του ερωτικού συντρόφου. Για τους νέους ενήλικες έχει φανεί πως υπάρχει συσχέτιση μεταξύ της υποστήριξης των φίλων και του βαθμού στον οποίο οι σύντροφοι «επενδύουν» συναισθηματικά στην εκάστοτε σχέση.

Η γονεϊκή υποστήριξη, από την άλλη, έχει συσχετιστεί θετικά με τη δέσμευση, την ικανοποίηση αλλά και τη συναισθηματική επένδυση του ατόμου στη σχέση του. Παλαιότερες έρευνες δείχνουν ότι, καθώς τα άτομα περνούν από την εφηβεία στην ενήλικη ζωή, η έννοια της δέσμευσης αυξάνεται όλο και περισσότερο μέσα σε μια σχέση με μεγαλύτερη συντροφικότητα και μελλοντικό προσανατολισμό. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου οι γονείς είναι κεντρικά στοιχεία για την ανάπτυξη και την αίσθηση της ασφάλειας του ατόμου. Σε μια σταθερή και μακροχρόνια σχέση οι ενήλικες μπορούν να αναζητήσουν την έγκριση και την αλληλεπίδραση του συντρόφου με τους γονείς τους, ώστε βαθμιαία εκείνος να ενταχθεί στο οικογενειακό δίκτυο. Ως εκ τούτου, ο σύντροφος γίνεται όλο και περισσότερο μέρος της οικογένειας και αρχίζει να μοιράζεται κοινό χώρο και χρόνο (π.χ. οικογενειακές συγκεντρώσεις).

Στο βαθμό, λοιπόν, που η οικογένεια και οι φίλοι υποστηρίζουν την παρούσα ερωτική σχέση και αυτό που ονομάζουμε «εφηβικό έρωτα», τίθενται αναπόφευκτα εμπόδια σε παράγοντες που θα μπορούσαν να φέρουν τη διάλυσή της. Φαίνεται, επομένως, ότι γονείς και φίλοι έχουν στα χέρια τους μια σημαντική ευθύνη ως προς τη διαχείριση της επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης με τον νεαρό ενήλικο, καθώς μπορούν να επηρεάσουν σημαντικές πλευρές της ζωής του.

 

 

 

Κείμενο 2 (Λογοτεχνικό)

 

Η δασκάλα με τα χρυσά μάτια

 

Απόσπασμα από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Στρατή Μυριβήλη (1890/1892-1969).Ο Λεωνής Δρίβας, πολεμιστής στο μικρασιατικό μέτωπο, επιστρέφοντας με την αδελφή του Αδριανή στη Λέσβο, έχει αναλάβει την υποχρέωση να παραδώσει τα αναμνηστικά του νεκρού φίλου του, Στρατή Βρανά, στη χήρα του και μητέρα του ανάπηρου παιδιού τους, τη νεαρή δασκάλα Σαπφώ.

 

-Δεν τον αγαπούσα, ομολόγησε θαρρετά η δασκάλα, κι ένα πορφυρό κύμα απλώθηκε ως τις άκριες των αυτιών της. Είτανε μια ομολογία ξαφνική, σχεδόν πεισμωμένη, που τινάχτηκε ξαφνικά, ορμητικά, σαν καταπιεσμένη πολύν καιρό. Τ ́ αδέλφια κοιτάχτηκαν. Κείνη παρακολουθούσε με ησυχία αυτή τη ματιά τους. [...]

-Θαρώ, λέει, πως μπορώ να μιλήσω σε σας έτσι. Καταλαβαίνω τώρα πια πως είναι ανάγκη να σας μιλήσω. Έχω ανάγκη να μη με περιφρονείτε σεις οι δυο... Να. Σε τέσσερους μήνες, λέει, κλείνω τα εικοσιδυό μου χρόνια. Λοιπόν μέσα σ ́ αυτά τα εικοσιδυό χρόνια είναι η πρώτη φορά που ανοίγω την καρδιά μου σε άνθρωπο. Ξαίρετε τι θα πει εικοσιδυό χρόνια μοναξιά της ψυχής; Πρέπει να σας τα πω απ’ την αρχή. Θα μου είναι μια ξαλάφρωση. [... ]

Τότες με γύρεψε ο δάσκαλος ο Βρανάς. Είπα το «ναι» σα νάπαιζα τις κουμπάρες... Δεν ήξαιρα... Δεκαεφτά χρονώ είμουνα σα με πήρε κ’ είταν εικοσιέξη. Αυτός μ’ αγάπησε. Αλήθεια. Είταν ένα είδος αγάπη βαριά. Σχεδόν βάρβαρη. Με τσάκιζε σαν ένας βράχος. Τον έπιασε όπως σε πιάνει μια αρρώστια. Προσπάθησα να τον αγαπήσω και γω. Πολέμησα μ’ όλη μου την καρδιά. Θαρείς και μεγάλωσα μονομιάς. Μέσα σ’ ένα χρόνο η ψυχή μου είτανε κιόλας γριά. Έκανα προσευχές και γύρευα να μου δώσει η Παναγία αγάπη για τον άντρα μου. Έκανα ό,τι μπορούσα να του δώσω δυο παραδιών1 ευτυχία... Δε βαριέσαι. Τίποτα δεν έκανα... Αισθανόταν αδιάκοπα πως δεν τον αγαπώ... Πως δεν τον θέλω... Άπλωνε το χέρι του απάνω μου, και το πετσί μου τραβιόταν πίσω...Αυτό τον εξαγρίωνε μαζί μου. Προσπαθούσα. Όμως μου είταν κάτι αποτροπιαστικό και ακατανίκητο. Είτανε μία αγάπη που τη μπούκωνα με το ζόρι στον οργανισμό μου, κι αυτός την έβγαζε πίσω. Τότες άρχισε να ζηλεύει. Μου φερνότανε σκληρά. Μια μέρα σήκωσε το χέρι του απάνω μου.

Ο Δρίβας άκουγε σαστισμένος.

-Τόκαμε αυτό;

Κούνησε το κεφάλι της απάνω-κάτω.

-Ναι. Μ’ έδειρε... Μ’ έδερνε... Κατόπι μετάνιωνε... Έκλαιγε σαν το μωρό, αυτός που μπορούσε να πεθάνει από το πείσμα του για να μην ταπεινωθεί. Έψαχνε τις χτυπησιές, να τις φιλήσει. Αγκάλιαζε τα πόδια μου και με χάιδευε... Και δεν αργούσε να ξαναγίνει ο ίδιος. Αποτραβήχτηκα από τον κόσμο, γιατί ζήλευε όλον τον κόσμο και τους υποψιαζόταν όλους. Έγειρα τα παράθυρα, κλείστηκα μέσα στο σπίτι και δεν έβγαινα. Εδώ είναι, έλεγα, η θέση σου. Πρέπει να στυλώσεις το σπίτι σου. Προσπαθούσα να μαντέψω από πού μπορεί να γεννηθεί μια παρεξήγηση, για να την προλάβω. Τίποτα. Όλο τα ίδια. Υπόφερνε περισσότερο σα δεν έβρισκε τίποτα να μου ψεγαδιάσει2. Δε μου συχωρνούσε ούτε τη θλίψη μου. «Αυτός ο ρόλος του θύματος!» έλεγε. Μια ζωή φριχτή. Έφτασα να συλλογιστώ την αυτοχτονία.  Ένα μαγκάλι κάρβουνα... Τη θάλασσα. Όλο εκεί ο νους μου...

 

1 μικρής, ασήμαντης αξίας

2 να μου προσάψει κατηγορίες

 

 

 

ΘΕΜΑΤΑ

 

ΘΕΜΑ Α

 

1ο υποερώτημα (μονάδες 10)

 

Ποιος είναι ο ρόλος της οικογένειας στις ερωτικές σχέσεις ενός εφήβου και ενός νέου, σύμφωνα με το Κείμενο 1; (60-70 λέξεις)

 

Μονάδες 10

 

2ο υποερώτημα (μονάδες 10)

 

Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως σωστές (Σ) ή λανθασμένες (Λ), αιτιολογώντας τις επιλογές σας με αναφορές στο Κείμενο 1.

 

α. Η πρώτη παράγραφος λειτουργεί ως πρόλογος.

β. Το κείμενο μπορεί να χωριστεί σε δύο νοηματικές - θεματικές ενότητες.

γ. Η φράση «από την άλλη» (4η παράγραφος) δε διαδραματίζει κάποιον ρόλο στην οργάνωση του κειμένου.

δ. Με τη διαρθρωτική φράση «Ως εκ τούτου» (4η παράγραφος) δηλώνεται αντίθεση.

ε. Η τελευταία παράγραφος λειτουργεί ως επίλογος.

 

Μονάδες 10

 

3ο υποερώτημα 3 (μονάδες 15)

 

Να υποθέσεις ότι ένας συμμαθητής σου δεν έχει καταλάβει το νόημα των υπογραμμισμένων σημείων του κειμένου 1, οπότε καλείσαι να τού το εξηγήσεις με άλλα λόγια.

 

-      Καθώς η οικειότητα μαζί τους είναι από τα βασικά ζητούμενα για τους ίδιους, τείνουν συχνά να βασίζονται στους στενούς φίλους για να «επικυρώσουν» την επιλογή του ερωτικού συντρόφου. (3η παράγραφος)

-      Η γονεϊκή υποστήριξη, από την άλλη, έχει συσχετιστεί θετικά με τη δέσμευση, την ικανοποίηση αλλά και τη συναισθηματική επένδυση του ατόμου στη σχέση του. (4ηπαράγραφος)

-      Σε μια σταθερή και μακροχρόνια σχέση, οι ενήλικες μπορούν να αναζητήσουν την έγκριση και την αλληλεπίδραση του συντρόφου με τους γονείς τους ώστε βαθμιαία εκείνος να ενταχθεί στο οικογενειακό δίκτυο. (4η παράγραφος)

 

Μονάδες 15

 

ΘΕΜΑ 2

 

Οι γονείς δεν υποστηρίζουν πάντα τον «εφηβικό έρωτα», αλλά μπορεί να αντιδράσουν και να κρατήσουν αρνητική στάση απέναντί του. Πώς λειτουργεί η υποστήριξη από τους γονείς του της ερωτικής σχέσης που έχει ο/η έφηβος/-η και ποια εξήγηση μπορεί να δοθεί στην αρνητική τους στάση; Να εκθέσεις τις απόψεις σου σε επιστολή, 350 λέξεων περίπου, προς τον στενό σου φίλο.

 

Μονάδες 30

 

ΘΕΜΑ 3

 

«…Αυτός μ’ αγάπησε … κι αυτός την έβγαζε πίσω». Στο παραπάνω απόσπασμα να εντοπίσεις δύο (2) σχήματα λόγου και να προσδιορίσεις πώς συμβάλλουν στην κατανόηση και στο ύφος του κειμένου.

 

Μονάδες 20

 

ΘΕΜΑ 4

 

Προσπάθησε με βάση τα νοήματα του Κειμένου 2 να σκιαγραφήσεις την ψυχοσύνθεση του Βρανά, προσπαθώντας να εξηγήσεις πού οφειλόταν η συμπεριφορά του απέναντι στη σύζυγό του. (100-150 λέξεις)

 

15 μονάδες

 

 

ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΥΠΟΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΘΕΜΑΤΟΣ 1 

 

ΘΕΜΑ 1 

 

1ο υποερώτημα (μονάδες 10) 

 

Να χαρακτηρίσεις τις προτάσεις με την ένδειξη ΣΩΣΤΟ (Σ) ή ΛΑΘΟΣ (Λ), αξιολογώντας αν ανταποκρίνονται στο νόημα του Κειμένου 1.

 

1.   Η θετικές συναισθηματικές σχέσεις με τους φίλους είναι σημαντικές για την υγεία του ανθρώπου.

2.   Οι νέοι αδιαφορούν για το αν οι φίλοι τους «εγκρίνουν» ή όχι την ερωτική τους σχέση.

3.   Η ικανοποίηση που νιώθει το άτομο στην ερωτική σχέση του συνδέεται και με την υποστήριξη που έχει από τους γονείς του.

4.   Οι έφηβοι επιζητούν να γίνουν μέρος της οικογένειας του συντρόφου τους.

5.   Η οικογένεια εμποδίζει τον έφηβο να συνάψει ερωτική σχέση.

 

Μονάδες 10

 

2ο υποερώτημα (μονάδες 10) 

 

Να σχολιάσεις σύντομα τον τίτλο του Κειμένου 1 και τη σχέση του με το περιεχόμενό του.

 

Μονάδες 10

 

3ο υποερώτημα (μονάδες 15)

 

Σε κάθε γράμμα (Α, Β, Γ, Δ, Ε) σημείωσε τον αριθμό της σωστής απάντησης:

 

Α. «την εκάστοτε ερωτική σχέση» (1η παράγραφος) σημαίνει:

1.   την κάθε ερωτική σχέση

2.   την ερωτική σχέση που κάθε φορά έχει

3.   την ερωτική σχέση που έχει έκτοτε

 

Β. «οικειότητα» (3η παράγραφος) σημαίνει:

1.   εξοικείωση

2.   οικειοποίηση

3.   φιλικότητα

 

Γ. «βαθμιαία» (4η παράγραφος) σημαίνει:

1.   σταδιακά

2.   σύντομα

3.   αργότερα

 

Δ. Η αντώνυμη στη λέξη «μακροχρόνια» (4η παράγραφος) είναι:

1.   πρόσκαιρη

2.   άμεση

3.   απώτερη

 

Ε. Η αντώνυμη στη λέξη «έγκριση» (4η παράγραφος) είναι:

1.   άδεια

2.   διαφωνία

3.   απόρριψη

 

Μονάδες 15

 

 

 

 

 

 

 

 

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ 

 

ΘΕΜΑ 1

 

1ο υποερώτημα

Σύμφωνα με το κείμενο, οι γονείς έχουν σημαντικό ρόλο στις ερωτικές σχέσεις ενός εφήβου και ενός νέου. Οι γονείς, με το αίσθημα ασφάλειας που εμπνέουν και την υποστήριξη της ερωτικής σχέσης του νέου, ενισχύουν τον δεσμό και αυξάνουν την ευχαρίστηση που νιώθει ο νέος σε αυτόν. Μάλιστα, σε σταθερές μεγάλης διάρκειας σχέσεις ο νέος επιζητεί τη συγκατάθεση των γονιών του συντρόφου του και θέλει να γίνει μέρος της οικογένειάς του.

 

2ο υποερώτημα

1.     Σωστό. Εισάγει στο θέμα με μια γενική τοποθέτηση για τον εφηβικό έρωτα και τον σημαντικό ρόλο που έχουν οι γονείς και οι φίλοι στη ζωή του ανθρώπου.

2.     Σωστό. Θέμα της πρώτης ενότητας είναι ο ρόλος των φίλων στην ερωτική σχέση και της δεύτερης ο ρόλος των γονιών.

3.     Λάθος. Με αυτή επιτυγχάνεται η συνοχή της πρώτης με τη δεύτερη νοηματική/θεματική ενότητα.

4.     Λάθος. Δηλώνεται συμπέρασμα/αποτέλεσμα.

5.     Σωστό. Συνοψίζεται ο ρόλος και η ευθύνη των φίλων και των γονιών στη σχέση τους με τον νέο.

 

3ο υποερώτημα

για να επικυρώσουν την επιλογή: για να επιβεβαιώσουν ότι η επιλογή τους είναι ορθή, καλή

τη συναισθηματική επένδυση του ατόμου στη σχέση του: ο ερωτικός σύντροφός του αξίζει τα συναισθήματα που νιώθει το άτομο γι’ αυτόν

να ενταχθεί στο οικογενειακό δίκτυο: να γνωριστεί με συγγενείς του/της συντρόφου του/της και να έχει σχέσεις μαζί τους 

 

ΘΕΜΑ 2

Αθήνα, 10 Απριλίου 2022

Αποστολέας: Α. Β.

Προς: Ν. Κ.

Θέμα: Γονείς και εφηβικός έρωτας

 

Προσφώνηση: Φίλε μου,

 

Πρόλογος

Μπήκε για τα καλά η άνοιξη, η εποχή της ανθοφορίας στη φύση και του έρωτα στην καρδιά του έφηβου. Όσο γνωστό, όμως, είναι ότι εφηβεία και έρωτας πάνε χέρι χέρι, άλλο τόσο είναι, επίσης, γνωστό ότι οι γονείς – έστω οι περισσότεροι – δεν βλέπουν με καλό μάτι τον εφηβικό έρωτα του παιδιού τους. Λες και δεν υπήρξαν και αυτοί έφηβοι.

 

Κύριο μέρος

Α΄ νοηματική ενότητα: Πώς λειτουργεί η υποστήριξη από τους γονείς του της ερωτικής σχέσης που έχει ο/η έφηβος/-η

Κι όμως η υποστήριξη από τους γονείς τους του ερωτικού δεσμού που έχουν τα παιδιά τους σε αυτή την περίοδο της ζωής τους είναι πολύ σημαντική γι’ αυτά.

-      Κερδίζουν την εμπιστοσύνη τους και ο έφηβος μπορεί να συζητά ειλικρινά μαζί τους τα αισθηματικά του, να μοιράζεται μαζί τους τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς του.

-      Τονώνουν την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθησή τους.

-      Τους δίνουν δύναμη και ώθηση για ζωή.

-      Τα απαλλάσσουν από ανασφάλειες, φόβους και ενοχές.

-      Τα κάνουν να νιώθουν ευτυχισμένα.

 

Β΄ νοηματική ενότητα: εξήγηση που μπορεί να δοθεί στην αρνητική τους στάση

Αντί γι’ αυτά επιλέγουν, συνήθως, να κρατούν αρνητική στάση. Θέλοντας να μπω, όσο μπορώ, στη θέση τους και να τους καταλάβω θα έλεγα ότι η στάση τους αυτή μπορεί να αποδοθεί και ως ένα βαθμό να κατανοηθεί:

-      Στην ιδέα ότι τα παιδιά τους είναι ακόμα μικρά για έρωτες και σχέση.

-      Στη διάθεσή τους να προστατέψουν το παιδί τους από κινδύνους και τραυματικές εμπειρίες.

-      Στη διαφωνία τους για τον ερωτικό σύντροφο, ειδικά αν είναι μεγαλύτερης ηλικίας.

-      Στην ανησυχία τους μήπως, εξαιτίας της σχέσης τους, παραμελήσουν τους στόχους τους, τα μαθήματά τους, την επιτυχία στις εξετάσεις.

-      Σε φόβους τους μήπως τα παιδιά τους «μπλέξουν» και πέσουν θύματα έλλειψης σεβασμού της σωματικής, ηθικής και ψυχικής ακεραιότητάς τους, ειδικά με όσα ακούν και βλέπουν στην τηλεόραση να γίνονται.

-      Σε αντιλήψεις και αυστηρές ηθικές αρχές που μπορεί ορισμένοι να έχουν για τις σχέσεις των φύλων. 

 

Επίλογος

Οι εφηβικοί έρωτες είναι πολύ σημαντικοί για τη φυσιολογική συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη του ανθρώπου. Απαιτούν πολύ λεπτό χειρισμό, τουλάχιστο από την πλευρά των γονιών. Η υποστήριξή τους μπορεί να δώσει φτερά στον έφηβο, αλλά η αδικαιολόγητη ματαίωσή τους μπορεί να τους τα κόψει.

 

Αποφώνηση

Φιλικά

Α

 

ΘΕΜΑ 3

Ένα σχήμα λόγου που εντοπίζω είναι η μεταφορά «Με τσάκιζε» (εννοείται υποκείμενο η αγάπη). Με τη μεταφορά αυτή εικονοποιείται η ψυχική και σωματική εκμηδένιση της ηρωίδας, τονίζεται η ψυχική και σωματική της συντριβή, καθώς και τα βάσανα και οι ταλαιπωρίες τις οποίες υπέστη εξαιτίας της αγάπης του συζύγου της. Το ύφος αποκτά παραστατικότητα και ζωντάνια και ο αναγνώστης κατανοεί τη δύσκολη θέση της ηρωίδας. 

Ένα άλλο σχήμα που εντοπίζω είναι η αντίθεση αντίθεση: «έκανα προσευχές και γύρευα να μου δώσει η Παναγία αγάπη για τον άντρα μου. Έκανα ό,τι μπορούσα να του δώσω δυο παραδιών ευτυχία… Δε βαριέσαι. Τίποτα δεν έκανα». Με την αντίθεση αυτή προβάλλεται η διαφορά ανάμεσα στις καλές προθέσεις της ηρωίδας να αγαπήσει τον άντρα της και την αποτυχία στην πραγματοποίησή τους. Με την αντίθεση αυτή φωτίζεται το πρόσωπο της ηρωίδας, καθώς χαρακτηρίζεται από μια έντονη αντινομία : ενώ θέλει να αγαπήσει τον άντρα της, δεν τα καταφέρνει. Το ύφος του λόγου αποκτά δραματική ένταση, τα νοήματα προβάλλονται  με καθαρότητα και ο αναγνώστης κατανοεί το ψυχικό δράμα που βιώνει η ηρωίδα. 

 

ΘΕΜΑ 4

Ο Βρανάς ήταν ένας νέος άνδρας παράφορα ερωτευμένος με τη νεαρή σύζυγό του από την οποία όμως, και παρά τις προσπάθειές της, δεν είχε την ανάλογη ερωτική ανταπόκριση. Ήταν όμως και περήφανος, εγωιστής και πεισματάρης άνθρωπος και θεωρούσε ταπεινωτικό το γεγονός ότι ο έρωτας του ήταν ανανταπόδοτος. Η ψυχρότητα της γυναίκας του «Άπλωνε το χέρι του απάνω μου, και το πετσί μου τραβιόταν πίσω…»  τον εξαγρίωνε «Αυτό τον εξαγρίωνε μαζί μου» και τον έκανε να ζηλεύει «τότες άρχισε να ζηλεύει». Η ζήλια τον οδήγησε στη βία «μια μέρα σήκωσε το χέρι απάνω μου»  και τον εξωθούσε σε παραλογισμό «ζήλευε όλο τον κόσμο και τους υποψιαζόταν όλους». Όταν βρισκόταν σε παροξυσμό έδερνε τη γυναίκα του, με αφορμή τις αβάσιμες υποψίες του. Στην ουσία ήθελε να την τιμωρήσει, επειδή τη θεωρούσε κτήμα του, και «το κτήμα» δεν ανταποκρινόταν στις επιθυμίες του. Το κλάμα του και η μεταμέλειά του μετά τον ξυλοδαρμό «έκλαιγε σαν μωρό», «έψαχνε τις χτυπησιές, να τις φιλήσει.» δηλώνει τον εσωτερικό του διχασμό. Από τη μια εγωισμός, ζήλια και  πείσμα που τον εξωθούν στη βία, και από την άλλη η λογική και η συνειδητοποίηση της αδικίας. Ο Βρανάς κυριαρχείται από τα πάθη του και υποφέρει, αλλά το θύμα είναι η γυναίκα του!    

 

 

ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΥΠΟΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΘΕΜΑΤΟΣ 1 

 

ΘΕΜΑ 1 

 

1ο υποερώτημα

1.     Σωστό

2.     Λάθος

3.     Σωστό

4.     Λάθος

5.     Λάθος

 

2ο υποερώτημα

Πρόκειται για έναν ευρηματικό, πρωτότυπο και επικοινωνιακά αποτελεσματικό τίτλο. Αποτελείται από το ονοματικό σύνολο «Εφηβικός έρωτας» την άνω και κάτω τελεία με την οποία διακρίνεται το θέμα από το σχόλιο που ακολουθεί «Ο δικός σου γονιός πώς το πήρε». Η πρωτοτυπία του οφείλεται ακριβώς σε αυτό το σχόλιο που διατυπώνεται με ευθεία ερώτηση που απευθύνεται στον έφηβο σε β΄ ενικό πρόσωπο. Αυτές οι εκφραστικές επιλογές δίνουν με ανάλαφρη διάθεση αμεσότητα και οικειότητα στον λόγο. Η απλότητα και η αμεσότητα του λόγου επιτείνεται με την προφορικότητα που προσδίδει στον λόγο η φράση «πώς το πήρε», δηλαδή πώς το δέχτηκε, ποια ήταν η αντίδρασή του. Ο τίτλος αποδίδει το περιεχόμενο του κειμένου, καθώς η ερωτική σχέση του εφήβου και η στάση των γονιών προς αυτή αποτελούν τους θεματικούς άξονες ανάπτυξης του κειμένου.

 

3ο υποερώτημα 

Α. 2.

Β. 3.

Γ. 1.

Δ. 1.

Ε. 3.

 Τα θέματα και οι απαντήσεις του κριτηρίου αξιολόγησης περιέχονται στο υπό έκδοση βιβλίο των Σπυρίδωνος Κ. Κούτρα και της Υπαπαντής Η. Ζουρούδη, εκδόσεις Σαββάλας

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πρόθεση του συγγραφέα και τρόπος ανάπτυξης μιας παραγράφου

Κριτήριο αξιολόγησης: Τεχνολογία και εργασία