Πρόθεση του συγγραφέα και τρόπος ανάπτυξης μιας παραγράφου
Με τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσει μια παράγραφο ο συγγραφέας της ποια πρόθεσή του εξυπηρετεί:
‒ Με τη σύγκριση και αντίθεση εξυπηρετείται η πρόθεση του συγγραφέα να φωτίσει καλύτερα τα μέλη που συγκρίνονται αντιθετικά. Επίσης, η σύγκριση και αντίθεση, όταν από αυτήν ο συγγραφέας συνάγει κάποιο συμπέρασμα, λειτουργεί στον λόγο ως συλλογισμός/επιχείρημα και άρα εξυπηρετεί την πρόθεσή του να τεκμηριώσει την άποψή του. Στην περίπτωση αυτή, συνήθως, συγκρίνονται αντιθετικά δύο έννοιες και προβάλλονται τα πλεονεκτήματα της μιας σε σύγκριση με την άλλη.
‒ Με τον ορισμό εξυπηρετείται η πρόθεση του συγγραφέα να γίνει σαφής η έννοια που ορίζεται και να αποφευχθούν παρερμηνείες, ασάφεια και σύγχυση. Μερικές φορές ο ορισμός, ως αποφαντική κρίση, αποτελεί μέρος (προκείμενη) συλλογισμού/επιχειρήματος. (Παράδειγμα:
Α΄ προκείμενη/ορισμός: Ανθρωπισμός είναι το ιδεώδες σύμφωνα με το οποίο ο άνθρωπος είναι υπέρτατη αξία στον κόσμο.
Β΄ προκείμενη: Σήμερα ο άνθρωπος έπαψε να είναι υπέρτατη αξία.
Συμπέρασμα: Άρα, σήμερα δεν υπάρχει ανθρωπισμός.)
‒ Με την ανάπτυξη μιας παραγράφου με αιτιολόγηση ή με αίτιο-αποτέλεσμα ο συγγραφέας εξυπηρετείτην πρόθεσή του να πείσει για την άποψή του, αφού η αιτιολόγηση και το αίτιο-αποτέλεσμα ισοδυναμούν με επιχείρημα.
‒ Με τον συνδυασμό μεθόδων εξυπηρετείται η πρόθεση του συγγραφέα να ορίσει, να επεξηγήσει, να πείσει κ.λπ., ανάλογα με τους τρόπους ανάπτυξης που συνδυάζονται στην ανάπτυξη μιας παραγράφου. Επίσης, με τον συνδυασμό μεθόδων προσδίδει στον λόγο του εκφραστική ποικιλία. Ο λόγος του γίνεται σαφέστερος, πληρέστερος, ζωηρός και καλύτερα τεκμηριωμένος.
Αναλυτικά, βλ. Σπυρίδων Κούτρας ‒ Υπαπαντή Ζουρούδη, Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου, Η ύλη τωνΠανελλαδικών Εξετάσεων, εκδ. Σαββάλας, Αθήνα 2019, σελ. 30-34.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου