ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΚΕΙΜΕΝΟ ΙΕΠ

                                                                        ΚΕΙΜΕΝΟ

 

Μόδα με οικολογική συνείδηση: Η πολυτέλεια του μέλλοντος!

 

Το κείμενο που ακολουθεί είναι διασκευασμένο άρθρο. Δημοσιεύτηκε από τη δημοσιογράφο Δέσποινα Σάμψων στις 29. 05. 2019 στον ιστότοπο www.womanidol.com.

 

Κάποια στιγμή θα άλλαζαν οι όροι του παιχνιδιού και στη βιομηχανία της μόδας. Ήταν τέτοια η εξέλιξη στο περιβάλλον που δεν μπορούσε να γίνει κάτι άλλο. Οι φυσικοί πόροι μειώνονται συνεχώς, σπάνια είδη χλωρίδας και πανίδας εξαφανίζονται και οι μεγαλύτερες βιομηχανίες πρέπει να αντιδράσουν ουσιαστικά!

Εκτός, λοιπόν, από τις νέες τεχνολογίες που θα πρέπει να υιοθετήσουν οι βιομηχανίες, για να εξασφαλίσουν τις προϋποθέσεις μείωσης της ατμοσφαιρικής μόλυνσης και τον ουσιαστικό περιορισμό των εκπομπών ρύπων, η ευθύνη πέφτει και σε εμάς τους καταναλωτές. Έχει δημιουργηθεί η ανάγκη να αλλάξουμε εμείς οι ίδιοι, ως αγοραστές, υιοθετώντας πρακτικές, όπως η ανακύκλωση και ο υγιής καταναλωτισμός.

Μόδα είναι και εξελίσσεται... Τι χαρακτηρίζει την αγορά της μόδας; Η ταχύτητα και οι συχνές αλλαγές. Ο κύκλος ζωής των προϊόντων μειώνεται διαρκώς εξαιτίας των ισχυρών ανταγωνιστικών τάσεων για διαρκή βελτίωση και επίδειξη καινοτομιών. Πάνω στην ώρα, λοιπόν, ένα νέο επιχειρηματικό σενάριο έχει ανατείλει: αυτό της βιώσιμης μόδας που δεν έχει καμία σχέση με την πολυτέλεια της υψηλής ραπτικής του 20ου αιώνα. Αν, τότε, το ζητούμενο ήταν η πανάκριβη, σπάνια και αποκλειστικής χρήσης πρώτη ύλη, σήμερα η ανάγκη είναι να «φορέσουμε» ανακυκλώσιμα υλικά με ουσιαστικό οικολογικό σχεδιασμό.

Πώς, όμως, μπορεί να εδραιωθεί η λεγόμενη «βιώσιμη μόδα»; Οι σχεδιαστές και η οικολογική μόδα κάνουν τη διαφορά, προσφέροντας συλλογές που πληρούν πιο ηθικά κριτήρια, ελκυστικά στο μάτι του καταναλωτή και φιλικότερα στο περιβάλλον. Μόδα, τεχνολογία και βιωσιμότητα γίνονται ένα και η συγκεκριμένη φιλοσοφία οδηγεί σε αξεσουάρ και ρούχα που μειώνουν το ενεργειακό τους αποτύπωμα και υπόσχονται ένα καλύτερο μέλλον στον πλανήτη. Φυτικές βαφές, οργανικό βαμβάκι, αλλά και σπόροι, οικολογικό δέρμα, βιοδιασπώμενο πλαστικό και ανακυκλώσιμα υλικά χρησιμοποιούνται για την κατασκευή όχι μόνο ενδυμάτων, αλλά και κοσμημάτων.

Το πόσο δημοφιλής είναι αυτή η τάση αποδεικνύεται από τη διοργάνωση εξειδικευμένων εκδηλώσεων που υποστηρίζουν τη συγκεκριμένη ιδέα. Πολλές χώρες οργανώνουν την Ecomoda week, την ειδική Εβδομάδα Οικολογικής Μόδας, εντάσσοντάς την στο κανονικό πρόγραμμα των επιδείξεών τους.

Τι άλλο βοηθάει στη βιωσιμότητα αυτής της νέας πραγματικότητας; Η χρήση αποβλήτων και η ουσιαστική ανακύκλωσή τους από τους σχεδιαστές είναι ένα σοβαρό στοιχείο που κερδίζει έδαφος. Πλαστικά μπουκάλια γίνονται μπλούζες. Πλαστικά φιλμ μετατρέπονται σε τσάντες. Η φρέσκια ματιά στον οικολογικό σχεδιασμό είναι η μόνη που απαλλάσσει τη βιομηχανία της μόδας από την αλόγιστη χρήση σπάνιων υλών που έκανε στο παρελθόν της. Τα «σκουπίδια» που γίνονται μόδα και μάλιστα υπολογίσιμη δίνουν την ευκαιρία να δούμε την «ένοχη», μέχρι πριν από λίγο καιρό, μόδα με άλλο μάτι.

 

 

 

ΘΕΜΑΤΑ

 

ΘΕΜΑ 1 

1α. Να χαρακτηρίσεις τις προτάσεις με την ένδειξη ΣΩΣΤΟ (Σ) ή ΛΑΘΟΣ (Λ), αξιολογώντας αν ανταποκρίνονται στο νόημα του κειμένου.

 

Η «βιώσιμη μόδα»:

1.     Είναι αποτέλεσμα των αρνητικών εξελίξεων στο περιβάλλον.

2.     Είναι ένα νέο επιχειρηματικό σενάριο.

3.     Διαφέρει από την προηγούμενη ως προς τα υλικά που χρησιμοποιεί.

4.     Δεν είναι ακόμα δημοφιλής.

5.     Αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο βλέπαμε ως τώρα τη μόδα.

Μονάδες 10

 

. Να αποδώσεις συνοπτικά, με 50-60 λέξεις, το νόημα του όρου «βιώσιμη μόδα», σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο κείμενο.

 

Μονάδες 20

 

ΘΕΜΑ 2 

2α. Ποιος νομίζετε ότι είναι ο στόχος της συγγραφέα του κειμένου; Πώς τα παραδείγματα και η σύγκριση και αντίθεση που χρησιμοποιεί στην τελευταία παράγραφο του κειμένου της («Τι άλλο … με άλλο μάτι») υπηρετούν αυτόν τον στόχο της;

 

Μονάδες 20

 

 2β.  Στην 4η παράγραφο του κειμένου να σε απασχολήσει αν ο λόγος είναι περιγραφικός ή αφηγηματικός (μονάδες 4) και να εντοπίσεις δύο γλωσσικές επιλογές που δικαιολογούν την απάντησή σου (μονάδες 6).

 

Μονάδες 10

 

 

ΘΕΜΑ 3

 

Μετά την ανάγνωση του προηγούμενου άρθρου, προβληματίστηκες για τη «βιώσιμη μόδα». Αποφασίζεις λοιπόν να αναρτήσεις ένα άρθρο 250-300 λέξεων στο ιστολόγιο του σχολείου σου, για να ενημερώσεις του συμμαθητές σου σχετικά με τη νέα αυτή τάση και να τους προτρέψεις, με επιχειρήματα, να ανακυκλώνουν τα ρούχα που δεν χρησιμοποιούν.

 

Μονάδες 40

 

 

 

 Ύστερα από την πρόσφατη και αιφνιδιαστική αλλαγή του τρόπου εξέτασης της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στην Α΄ και στη Β΄ Λυκείου, η προαναγγελθείσα έκδοση του βοηθήματός μας αναβάλλεται μέχρι να διαμορφωθούν οριστικά τα θέματα που θέτει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) στην Τράπεζα Θεμάτων.


Ωστόσο, εμείς θα αναρτούμε κάποια κριτήρια Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας.


 

 


ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

 

ΘΕΜΑ 1 

1α.  1. Σωστό

2. Σωστό

3. Σωστό

4. Λάθος

5. Σωστό

 

 

. Η βιώσιμη μόδα είναι μια νέα αντίληψη για τη μόδα. Κύρια χαρακτηριστικά της είναι ότι τα προϊόντα της είναι φιλικά προς το περιβάλλον και οικολογικά σχεδιασμένα. Σε αντίθεση με την προηγούμενη μόδα, δεν χρησιμοποιεί σπάνιες, ακριβές ενεργοβόρες και μιας χρήσης πρώτες ύλες, αλλά υλικά ανακύκλωσης. Έτσι, μειώνει την περιβαλλοντική επιβάρυνση και υπόσχεται ένα πιο ευοίωνο μέλλον για τον πλανήτη.

 

ΘΕΜΑ 2 

2α. Στόχος της συγγραφέα του κειμένου είναι να εξηγήσει στον αναγνώστη τι είναι η βιώσιμη μόδα και ποια τα πλεονεκτήματά της σε σχέση με την προηγούμενη ως προς το φυσικό περιβάλλον. Στην τελευταία παράγραφο του κειμένου της χρησιμοποιεί παραδείγματα «Πλαστικά μπουκάλια .. τσάντες.» και σύγκριση και αντίθεση «Η φρέσκια ματιά … έκανε στο παρελθόν της». Και οι δύο τρόποι ανάπτυξης υπηρετούν τον στόχο της. Με τα παραδείγματα επεξηγεί και τεκμηριώνει την άποψή της «Η χρήση αποβλήτων … κερδίζει έδαφος.» και με τη σύγκριση και αντίθεση τονίζει και φωτίζει καλύτερα τον οικολογικό χαρακτήρα της βιώσιμης μόδας έναντι της προηγούμενης μόδας που χρησιμοποιούσε αλόγιστα σπάνια υλικά.

 

 2β.  Στην παράγραφο αυτή ο λόγος είναι περιγραφικός. Χρησιμοποιούνται ρήματα σε χρόνο ενεστώτα και σε γ΄ ρηματικό πρόσωπο, π.χ. «γίνονται», «οδηγεί», και ειδικές λέξεις, «Φυτικές βαφές … βιοδιασπώμενο πλαστικό» που αποδίδουν με ακρίβεια τα υλικά κατασκευής των ενδυμάτων και των κοσμημάτων της βιώσιμης μόδας. Αυτές οι γλωσσικές επιλογές είναι χαρακτηριστικά της γλώσσας της περιγραφής.

 

ΘΕΜΑ 3

 

Τίτλος: Βιώσιμη μόδα

 

Πρόλογος

Ο κόσμος της μόδας είναι κόσμος με αναπτυγμένη καλαισθησία, με υψηλό μορφωτικό επίπεδο, με καλλιτεχνικές και κοινωνικές ευαισθησίες. Δε θα μπορούσε, επομένως, να μείνει αδιάφορος απέναντι στις αρνητικές εξελίξεις που συντελούνται στο περιβάλλον, όταν μάλιστα οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή των προϊόντων της μόδας προέρχονται από αυτό.

 

Κύριο μέρος

Παρατηρείται, λοιπόν, μια στροφή στη μόδα με τη χρήση υλικών και την παραγωγή προϊόντων πιο φιλικών προς το φυσικό περιβάλλον. Αυτή η νέα τάση ονομάζεται «βιώσιμη μόδα». Η βιώσιμη μόδα δε χρησιμοποιεί τις σπάνιες, πανάκριβες και μιας χρήσης πρώτες ύλες για την παραγωγή πολυτελών προϊόντων, όπως συνέβαινε στο παρελθόν, αλλά χρησιμοποιεί υλικά που η παραγωγή τους δεν επιβαρύνει το περιβάλλον και υλικά από ανακύκλωση.

Εμείς για λόγους οικολογικής ευαισθησίας οφείλουμε να συνταχθούμε με αυτή την τάση ανακυκλώνοντας τα ρούχα που δεν χρησιμοποιούμε.

-      Πρώτα απ’ όλα η ίδια η διαδικασία της ανακύκλωσης είναι σύμφωνη με τις φυσικές διεργασίες, αφού και η ίδια η φύση ανακυκλώνει τα υλικά της. Φύλλα που πέφτουν, τα δέντραπου νεκρώνονται ανακυκλώνονται συνεχώς στο έδαφος, καθώς διασπώνται σε θρεπτικά συστατικά διαθέσιμα σε άλλους οργανισμούς. Στη φύση σχεδόν τίποτα δεν χάνεται.

-      Εξοικονομούνται πρώτες ύλες και έτσι τροφοδοτείται η αειφόρος ανάπτυξη, δηλαδή να υπάρχουν φυσικοί πόροι και για τις επόμενες γενιές, εφόσον η φύση προλαβαίνει να τους ανανεώνει. 

-      Εξοικονομείται ενέργεια, καθώς για την αξιοποίηση των ανακυκλώσιμων ρούχων η ενέργεια που απαιτείται είναι λιγότερη από όση για την παραγωγή νέων.

-      Προάγεται η αντίληψη της μεταποίησης και της επαναχρησιμοποίησης ενδυμάτων που δεν έχουν χρησιμοποιηθεί ή δεν έχουν φθαρεί. Στην περίπτωση αυτή το κέρδος δεν είναι μόνο περιβαλλοντικό, αλλά και οικονομικό για τον καταναλωτή.

-      Απενοχοποιείται η στάση μας απέναντι στη μόδα, επειδή στο παρελθόν τα προϊόντα πολυτελείας που παρήγε η βιομηχανία της μόδας  θεωρήθηκαν υπαίτια για την καταστροφή της χλωρίδας και της πανίδας, π.χ. γούνες, δέρματα.

 

Επίλογος

Η βιώσιμη μόδα είναι μια καινοτομία που αλλάζει την αντίληψη για τη μόδα. Η επιτυχία της αντίληψης αυτής εξαρτάται από την αλλαγή της καταναλωτικής μας νοοτροπίας και τη διαμόρφωση ενός νέου περιβαλλοντικού ήθους.

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πρόθεση του συγγραφέα και τρόπος ανάπτυξης μιας παραγράφου

Κριτήριο αξιολόγησης: Τεχνολογία και εργασία