ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑ
ΚΕΙΜΕΝΟ 1
Διά Βίου Μάθηση: η εκπαίδευση του μέλλοντος
Τα τελευταία χρόνια ακούγεται όλο και περισσότερο ο όρος «Διά Βίου Μάθηση». Έμμεσα ή άμεσα κάθε άνθρωπος έχει νιώσει σε κάποια στιγμή της ζωής του την ανάγκη να ανανεώσει τις υπάρχουσες γνώσεις του ή και να τις επεκτείνει σε κάποιο νέο αντικείμενο. Τι είναι όμως ακριβώς αυτή η νέα τάση, με τον πομπώδη τίτλο «Διά Βίου»;
Καταρχάς, ο τίτλος «Διά Βίου Μάθηση» σαφέστατα υπονοεί πως η διαδικασία της μάθησης δε σταματά σε κάποιο ηλικιακό επίπεδο -όπως συνήθως συνέβαινε μέχρι και πριν μερικά χρόνια-, αλλά συνεχίζεται σε όλα τα ηλικιακά στρώματα. Αυτό σημαίνει πως ένας άνθρωπος που έχει ολοκληρώσει τις σπουδές του και βγαίνει στην αγορά εργασίας δεν αποκόπτεται αυτόματα και από την αλυσίδα της μάθησης. Επιπλέον, η έννοια της μάθησης δεν ταυτίζεται μόνο με την κλασική εικόνα της εκπαίδευσης που συνήθως έχουμε -δηλαδή τη διαβαθμισμένη κλίμακα της Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης-, αλλά περιλαμβάνει πλέον και νέους δομόσιους και ιδιωτικούς φορείς που διοργανώνουν εκπαιδευτικά σεμινάρια ποικίλων θεμάτων.
Η χρησιμότητα λοιπόν της Διά Βίου Μάθησης για τον σύγχρονο άνθρωπο μπορεί να αναλυθεί σε δύο τομείς. Ο πρώτος τομέας είναι της επαγγελματικής πορείας του και ο δεύτερος τομέας είναι της προσωπικής του ανάπτυξης. Πολλές φορές, βέβαια, αυτοί οι δυο τομείς αλληλεπιδρούν και συνυπάρχουν κατά τη διάρκεια της μάθησης, αλλά για λόγους κατανόησης θα τους αναλύσουμε ξεχωριστά.
Όσον αφορά στον τομέα της επαγγελματικής πορείας, είναι φανερό πως, η απόφαση ενός ατόμου να επανέλθει στις βαθμίδες της εκπαίδευσης, όταν η ηλικία του απέχει αρκετά από την ηλικία αποχώρησης από τη διαβαθμισμένη εκπαίδευση, έχει να κάνει κατά κύριο λόγο με την ανάγκη του να εργαστεί. Η ανάγκη αυτή μπορεί να εμφανίζεται είτε για πρώτη φορά, όπως για παράδειγμα οι γυναίκες που παντρεύτηκαν και τεκνοποίησαν σε νεαρή ηλικία και βγαίνουν για πρώτη φορά στην αγορά εργασίας χωρίς εξειδίκευση, είτε να πρόκειται για ανεύρεση εργασίας με ευνοϊκότερες συνθήκες, όπως για παράδειγμα ένας εργάτης της οικοδομής που επιθυμεί να κάνει πλέον δουλειά γραφείου. Σε κάθε περίπτωση, το έναυσμα της εργασιακής αποκατάστασης είναι αρκετά δυνατό, ώστε να ωθήσει κάποιον να κάτσει ξανά «στα θρανία» και να αποκτήσει νέες γνώσεις και δεξιότητες.
Στον ίδιο τομέα θα πρέπει όμως να συμπεριλάβουμε και τις περιπτώσεις εργαζομένων που είτε κατόπιν προσωπικής βούλησης είτε με παραίνεση της εταιρίας που εργάζονται, προχωρούν συστηματικά στην παρακολούθηση σεμιναρίων και ανάλογων εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Σε αυτή την περίπτωση, ο εργαζόμενος αποκτά νέες δεξιότητες (εκτός από γνώσεις) και επιπλέον συγχρονίζεται με τις τελευταίες εξελίξεις στο εργασιακό του αντικείμενο. Έτσι, γίνεται ο ίδιος πιο αποδοτικός για την εταιρεία του και ισχυροποιεί την εργασιακή του θέση.
Αναφορικά με τον δεύτερο τομέα, αυτόν της προσωπικής ανάπτυξης, ουσιαστικά περιλαμβάνει τις περιπτώσεις εκείνες που το άτομο αναζητά μέσα από τη μάθηση να γνωρίσει αντικείμενα τα οποία ενδιαφέρουν αποκλειστικά το ίδιο και δεν έχουν να κάνουν με την εργασιακή του καθημερινότητα. Για παράδειγμα, η εκμάθηση φωτογραφίας ή κατασκευής κοσμήματος πολλές φορές ξεκινάει απλά ως δραστηριότητα ελεύθερου χρόνου (χόμπι). Εδώ το άτομο ωθείται προς την αναζήτηση της νέας γνώσης λόγω των προσωπικών του τάσεων και κλίσεων. Παρ’ όλα αυτά η αξία της μάθησης δεν υποτιμάται σε σχέση με την προηγούμενη περίπτωση, αυτή δηλαδή της επαγγελματικής εξέλιξης. Ίσα–ίσα, πολλές φορές το άτομο καταλήγει στον συγκερασμό των δύο τομέων. Δηλαδή, να συμβαίνει τελικά το χόμπι να εξελίσσεται σε μια νέα και κερδοφόρα επαγγελματική δραστηριότητα για τον μαθητευόμενο.
Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα να τονίσω για άλλη μια φορά πως η μεγάλη σπουδαιότητα της «Διά Βίου Μάθησης» έχει μόλις αρχίσει να γίνεται αντιληπτή. Οι νέες κοινωνίες, προς τις οποίες οδεύουμε πλέον, θα διευκολύνουν τους πολίτες –και ενδεχομένως και να απαιτούν από αυτούς– να προσαρμόζονται συνεχώς σε νέα εργασιακά δεδομένα. Η αναζήτηση εργασίας πλέον δε θα γίνεται μόνο με τα εφόδια της τυπικής εκπαίδευσης (σχολείο – πανεπιστήμιο) αλλά θα στηρίζεται και θα εδραιώνεται και με τη βοήθεια των φορέων της μη τυπικής εκπαίδευσης, μέσω δηλαδή της «Διά Βίου Μάθησης».
Πηγή: semifind.gr, Αγγελική Δαρσινού
ΚΕΙΜΕΝΟ 2
Σπυρίδων Κ. Κούτρας, Κάτι ακόμα…
(Στον μαθητή μου)
Μιλήσαμε ώρες πολλές
Είπαμε πολλά
Σ’ έμαθα και μ’ έμαθες πολλά
Μα όσο ζω
νιώθω πάντα
πως έχω κάτι ακόμα να σου πω…
Σπυρίδων Κ. Κούτρας, poetikostopos.blogspot.com
ΘΕΜΑ Α
Α1. Να αποδώσετε περιληπτικά, με 70-80 λέξεις, το περιεχόμενο των πέντε (5) πρώτων παραγράφων του Κειμένου 1 («Τα τελευταία χρόνια … εργασιακή του θέση»).
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Β
Β1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, με βάση το Κείμενο 1, τις παρακάτω προτάσεις, γράφοντας στο τετράδιό σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό ή Λάθος. Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με αναφορές στο κείμενο:
α. Ο τίτλος «Διά Βίου» είναι πομπώδης.
β. Η διά βίου μάθηση είναι χρήσιμη μόνο για την επαγγελματική πορεία του ανθρώπου.
γ. Η εργασιακή αποκατάσταση είναι ισχυρό κίνητρο επανεκπαίδευσης.
δ. Από τη διά βίου μάθηση επωφελείται μόνο ο εργαζόμενος, που ισχυροποιεί την εργασιακή του θέση.
ε. Η σπουδαιότητα της διά βίου μάθησης έχει πλήρως συνειδητοποιηθεί από τους εργαζόμενους.
Μονάδες 10
Β2. α. Να χωρίσετε το κύριο μέρος του Κειμένου 1 σε νοηματικές/θεματικές ενότητες (Μονάδες 6) και να γράψετε πλαγιότιτλο για την καθεμιά (Μονάδες 3).
β. Ποια νομίζετε ότι είναι η πρόθεση της συγγραφέα στη δεύτερη (2η) παράγραφο του Κειμένου 1 («Καταρχάς … θεμάτων»); Πώς ο τρόπος με τον οποίο επέλεξε να την αναπτύξει υπηρετεί την πρόθεση αυτή; (Μονάδες 6)
Μονάδες 15
Β3. Νομίζετε ότι ο τίτλος του Κειμένου 1 αποδίδει το περιεχόμενό του;
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Γ
Γ1. Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σας, το θέμα του ποιήματος; Ποιο είναι το βασικό σχήμα λόγου πάνω στο οποίο δομείται το ποίημα; Να προσδιορίσετε τη λειτουργία του σχήματος αυτού αξιοποιώντας τους σχετικούς με αυτό κειμενικούς δείκτες. (100-150 λέξεις)
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Δ
Δ1. Σε άρθρο σας, με 300-350 λέξεις, που θα δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σας, να εκθέσετε τεκμηριωμένα τις απόψεις για την ανάγκη της διά βίου παιδείας στον σύγχρονο κόσμο.
Μονάδες 30
ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΘΕΜΑΤΟΣ Β ΓΙΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗ
Β2. α. Τι πετυχαίνει η συγγραφέας με τη χρήση του ερωτήματος στον πρόλογο του Κειμένου 1 ως προς την οργάνωση του Κειμένου και ως προς την αντίδραση του αναγνώστη; (Μονάδες 9)
β. Στην τέταρτη (4η) παράγραφο του Κειμένου 1 («Όσον αφορά … δεξιότητες») να βρείτε και να γράψετε στο τετράδιό σας δύο λέξεις ή φράσεις της καθημερινής προφορικής ομιλίας και να ερμηνεύσετε τη λειτουργία τους. (Μονάδες 6)
Μονάδες 15
Β3. Να ερμηνεύσετε τη χρήση των εισαγωγικών, της διπλής παύλας και της παρένθεσης στον επίλογο του Κειμένου 1.
Μονάδες 15
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου