ΠΑΜΕ ΜΑΖΙ!
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Γ΄
ΛΥΚΕΙΟΥ
ΜΑΘΗΜΑ 3ο
ΝΕ ΓΛΩΣΣΑ
Απόδοση των γραπτών
ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Σε 2 μαθήματα
Μάθημα 1ο
Εισαγωγή: παρουσίαση και σύντομος σχολιασμός της, όπως αυτή περιέχεται στα διαγράμματα των βιβλίων 42 κριτήρια προσομοίωσης (σελ. 15-21) ή 70 κριτήρια αξιολόγησης (σελ. 29-34). (Περισσότερα μπορεί να διαβάσει ο μαθητής/-τρια στις σελίδες 15-47, του Πειστικού Λόγου, Θέματα σύγχρονου προβληματισμού.)
Για τη θεματική ενότητα ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ υπάρχουν 4 κριτήρια στα βιβλία μας: 2 στα 42 κριτήρια προσομοίωσης και 2 στα 70 κριτήρια αξιολόγησης.
Για το μάθημα αυτό προτείνεται το 2ο κριτήριο από το βιβλίο 42 κριτήρια αξιολόγησης, σελ. 28-33.
Στην τάξη μπορεί να γίνουν, γραπτά ή προφορικά, το ερώτημα 3 του θέματος 2, σελ. 32, και τα εναλλακτικά θέματα, σελ. 33.
ΘΕΩΡΙΑ
Προθετικότητα
«Γράψ’ το έτσι!» α΄ τεύχος, σελ. 84-85.
Παράδειγμα
Να παρουσιαστεί στην τάξη το παράδειγμα από το «Γράψ’ το έτσι!» β΄ τεύχος, σελ. 146-148.
Να ζητηθεί από τους μαθητές να απαντήσουν στην τάξη, κατά τη διάρκεια του μαθήματος, στο θέμα της ΑΣΚΗΣΗΣ 1 (Κείμενο: Απουσιάζει λόγω ασθενείας), «Γράψ’ το έτσι!» β΄ τεύχος, σελ. 148.
Γλωσσικές ασκήσεις ειδικού λεξιλογίου
(Μπορεί να γίνουν στο τέλος του μαθήματος ή, αν δεν επαρκεί ο χρόνος, στο 2ο μάθημα για το φυσικό περιβάλλον. Ο διδάσκων διατηρεί πάντα την ευελιξία να προσαρμόζει το διδακτικό υλικό ή και να επιλέγει τι από αυτό θα διδάξει, ανάλογα με τις συνθήκες του μαθήματος.)
Άσκηση 1
Απάντηση
Άσκηση 2
Απάντηση
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Το λογοτεχνικό κείμενο «Η μονοσήμαντη φύση», του 1ου κριτηρίου από το βιβλίο μας 42 κριτήρια προσομοίωσης για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Θεωρία
- Η λειτουργία των εικόνων, σελ. 295-298, α΄ τεύχος «Γράψ’ το έτσι!».
- Η λειτουργία της προσωποποίησης, σελ. 287 α΄ τεύχος «Γράψ’ το έτσι!».
- Επανάληψη και εφαρμογή της λειτουργίας του γ΄ προσώπου, σελ. 245 α΄ τεύχος «Γράψ’ το έτσι!».
Ασκήσεις για το σπίτι
ΝΕ ΓΛΩΣΣΑ
Το θέμα 1 (περίληψη) και τα ερωτήματα 1 και 2 του 2ου κριτηρίου προσομοίωσης, από το βιβλίο 42 κριτήρια προσομοίωσης για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Το 3ο Θέμα, σελ. 26, 42 κριτήρια προσομοίωσης για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
ΜΑΘΗΜΑ 4ο
ΝΕ ΓΛΩΣΣΑ
Απόδοση των γραπτών
ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (2ο μάθημα)
Θεωρία
1. Για τη λειτουργία του προλόγου και για τις «αρετές» του καλού προλόγου
Να τονιστεί:
- Ο λειτουργικός του ρόλος να εισάγει στο θέμα.
- Ο δομικός του ρόλος να προετοιμάζει κατάλληλα, με αλληλουχία και συνοχή, τη μετάβαση στο κύριο μέρος του κειμένου.
- Η επιδίωξη πρωτοτυπίας.
-
Η αναλογική, σχετικά με το όλο κείμενο, έκτασή
του (50 λέξεις περίπου) και πως είναι καλό να αποφεύγονται οι μακροσκελείς
εισαγωγές. Πρέπει να αποφεύγονται, επίσης, οι διπλοί πρόλογοι.
- Η σχέση του με την επικοινωνιακή περίσταση που ορίζεται από το θέμα, και με το κειμενικό είδος και τον τύπο του κειμένου που καλούμαστε να γράψουμε.
- Η ανάπτυξή του με κάποιον/-οιους από τους γνωστούς τρόπους ανάπτυξης της παραγράφου (με σύγκριση και αντίθεση, με παραδείγματα, με αίτιο-αποτέλεσμα) και η δυνατότητα να αξιοποιούνται οι τρόποι αυτοί και ως τρόποι έμπνευσής του. Καλό είναι να αποφεύγουμε να ξεκινούμε με ορισμό, λόγω έλλειψης φυσικότητας. Αν πρέπει να οριστεί η έννοια στην οποία αναφερόμαστε, ο ορισμός της, μερικές φορές και η διαίρεσή της, μπορεί να δοθούν σύντομα στη συνέχεια, στον πρόλογο ή στο κύριο μέρος. Έτσι, δίνονται και οι άξονες ανάπτυξης του θέματος στο οποίο αναφερόμαστε.
(Πειστικός λόγος, β΄ τεύχος, σελ. 167-168
2. Ρηματικός και ονοματικός λόγος
- Το ρήμα, «Γράψ’ το έτσι!» α΄ τεύχος, σελ. 104-105.
- Η ονοματοποίηση και πώς λειτουργεί στον λόγο, ως προς το νόημα και ως προς το ύφος.
Να παρουσιαστεί στους μαθητές το παράδειγμα των σελ. 179-180, από το βιβλίο μας «Γράψ’ το έτσι!» β΄ τεύχος.
Ασκήσεις κατά τη διάρκεια του μαθήματος (γραπτά)
Το θέμα, σελ. 182, των κειμένων 1 και 2, της ΑΣΚΗΣΗΣ 3, σελ.181,
Και το θέμα της ΑΣΚΗΣΗΣ 5, σελ. 182, του «Γράψ’ το έτσι!» β΄ τεύχος.
Να παρουσιαστεί η απάντησή του στους μαθητές.
Κριτήρια αξιολόγησης/προσομοίωσης
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος να γίνουν τα θέματα του 1ου κριτηρίου αξιολόγησης, σελ. 35-40, από το βιβλίο μας ΝΕ Γλώσσα και Λογοτεχνία, για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, 70 κριτήρια αξιολόγησης, εκδ. Σαββάλας.
Ή τα θέματα του 1ου κριτηρίου προσομοίωσης, από το βιβλίο μας «42 πλήρη κριτήρια προσομοίωσης για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις», σελ. 22-27.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Απόδοση των γραπτών
Το λογοτεχνικό κείμενο «Ανεξιχνίαστες δολοφονίες», β΄ τεύχος «Γράψ’ το έτσι!», σελ. 523.
ΘΕΩΡΙΑ
- Προσωποποίηση, σελ. 287, α΄ τεύχος «Γράψ’ το έτσι!» και
- Ειρωνεία, σελ. 236 και 280, α΄ τεύχος «Γράψ’ το έτσι!».
Ασκήσεις για το σπίτι
ΝΕ ΓΛΩΣΣΑ
Το Θέμα Δ του παραπάνω κριτηρίου, σχετικά με το περιβαλλοντικό ήθος, σελ. 39.
(Η ανάπτυξη του θέματος υπάρχει στις σελίδες 373-374 του β΄ τεύχους «Γράψ’ το έτσι!».)
Ή το θέμα 4, από τα 42 κριτήρια προσομοίωσης.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Το θέμα του λογοτεχνικού κειμένου, «Ανεξιχνίαστες δολοφονίες», β΄ τεύχος «Γράψ’ το έτσι!», σελ. 523.
ΜΑΘΗΜΑ 5ο
ΝΕ ΓΛΩΣΣΑ
Λεξικογραμματική άσκηση ύφους (στην έναρξη του μαθήματος)
Απάντηση
Απόδοση των γραπτών
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΖΩΑ
Παρουσίαση και σχολιασμός του διαγράμματος, σελ. 48-49, στο βιβλίο μας 42 κριτήρια προσομοίωσης για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
4ο κριτήριο προσομοίωσης, σελ. 50-54, στο ίδιο βιβλίο.
Να διαβαστούν τα κείμενα
ΘΕΩΡΙΑ
Το ύφος
«Γράψ’ το έτσι!» α΄ τεύχος σελ. 68-78
Ασκήσεις κατά τη διάρκεια του μαθήματος με γραπτές απαντήσεις
ΘΕΜΑ 2, Ερώτημα 1ο
Από τα εναλλακτικά θέματα, σελ. 54, το Ερώτημα 2 και το Ερώτημα 3
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Απόδοση των γραπτών
ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ 3 (Λογοτεχνικό) του 4ου κριτηρίου προσομοίωσης, 42 Κριτήρια Προσομοίωσης, για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, σελ. 51-52.
ΘΕΩΡΙΑ
Η αντίθεση, «Γράψ’ το έτσι!» α΄ τεύχος, σελ. 278,
Το οξύμωρο, «Γράψ’ το έτσι!» α΄ τεύχος, σελ. 285 και
Το α΄ πληθυντικό πρόσωπο (επανάληψη), «Γράψ’ το έτσι!» α΄ τεύχος, σελ. 244.
Ασκήσεις για το σπίτι
ΝΕ ΓΛΩΣΣΑ
Το Ερώτημα 2 και το Ερώτημα 3, σελ. 53
Το ΘΕΜΑ 4, σελ. 54
Να επισημανθεί ο τρόπος με τον οποίο διαχειριζόμαστε ζητούμενα του «Πρέπει», «Γράψ’ το έτσι!» α΄τεύχος, παραγωγή λόγου, σελ. 223-224.
Παράδειγμα ανάπτυξης του θέματος υπάρχει στο «Γράψ’ το έτσι!», β΄ τεύχος, σελ. 339-340.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Το ΘΕΜΑ 3 του 4ου κριτηρίου προσομοίωσης.
ΜΑΘΗΜΑ 6ο
ΝΕ ΓΛΩΣΣΑ
Λεξιλογική άσκηση ύφους (στην έναρξη του μαθήματος)
Απάντηση
Απόδοση των γραπτών
ΔΙΑΤΡΟΦΗ
ΘΕΩΡΙΑ
Οι χρόνοι του ρήματος στην οριστική
«Γράψ’ το έτσι!» α΄ τεύχος, σελ. 109-110, παράδειγμα σελ. 111.
Οι εγκλίσεις – Οι τροπικότητες
«Γράψ’ το έτσι!» α΄ τεύχος, σελ. 112-115, παράδειγμα σελ.115-116.
Το 3ο κριτήριο προσομοίωσης, από το βιβλίο μας 42 πλήρη κριτήρια προσομοίωσης για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Παρουσίαση και σύντομος σχολιασμός των διαγραμμάτων, σελ. 34-39
Ανάγνωση των κειμένων αναφοράς
Ασκήσεις κατά τη διάρκεια του μαθήματος
Από το «Γράψ’ το έτσι!» β΄ τεύχος τις ασκήσεις 1, σελ. 185-186, και 3, σελ. 191, γραπτώς.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Απόδοση των γραπτών
«Γιάντες», στο βιβλίο μας «Γράψ’ το έτσι!» β΄ τεύχος, σελ. 460-461.
Θεωρία
Σύμβολα σελ. 299-300
και εικόνες (ρεαλιστικές και υπερρεαλιστικές), σελ. 295-298, «Γράψ’ το έτσι α΄ τεύχος.
Ασκήσεις για το σπίτι
ΝΕ ΓΛΩΣΣΑ
Γραπτώς, όλα τα θΕΜΑΤΑ του 3ου κριτηρίου προσομοίωσης, σελ. 43-47, και προφορικά τα ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ, σελ. 47.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Το θέμα στη σελίδα 461, «Γράψ’ το έτσι!» β΄ τεύχος.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου